Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Studia na dziennikarstwie i komunikacji społecznej to marzenie wielu maturzystów. Jak wygląda rekrutacja na te studia? Czego się podczas studiów nauczysz? I równie ważne – gdzie znajdziesz pracę? Dowiedz się już teraz!
Dziennikarstwo od lat plasuje się na jednym z pierwszych miejsc w rankingu na najbardziej popularny kierunek studiów. Praca w mediach kusi wielu młodych ludzi dlatego, że jest szczególnie ciekawa; wielu z nich marzy także o medialnej karierze. Z uwagi na fakt, że dziennikarz może pracować w rozmaitych mediach – w prasie, w radiu, w telewizji, a także w coraz liczniejszych portalach internetowych – studia, wbrew pozorom, przyciągają nie tylko sympatyków pióra, ale wszystkich tych, którzy swoją przyszłość zawodową chcą związać z multimediami. Na wielu uczelniach studia dziennikarskie wzbogacone zostały również o wiedzę z zakresu komunikacji społecznej. Po co? Odpowiedź wydaje się prosta: konkurencja na rynku medialnym jest bardzo duża, a dodatkowa wiedza dotycząca tworzenia oraz przetwarzania informacji przez poszczególne grupy społeczne nie tylko poszerza horyzonty absolwenta, ale również daje więcej możliwości zdobycia pracy – na przykład w reklamie czy public relations.Program studiów – czego się nauczysz?
Studia na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna można podjąć tak na uczelniach publicznych, jak i prywatnych; kierunek jest dostępny w wielu szkołach wyższych. Możesz studiować w trybie dziennym lub zaocznym; zarówno na poziomie licencjackim, jak i magisterskim. W trakcie takich studiów student pozna najważniejsze zagadnienia z wielu dziedzin – między innymi z filozofii, socjologii, kulturoznawstwa, ekonomii, prawa i najnowszej historii. Dodatkowo będzie uczestniczył w zajęciach warsztatowych, takich jak na przykład emisja głosu, warsztat publicystyczny, warsztat prasowy, warsztat reporterski. Student dziennikarstwa i komunikacji społecznej zdobędzie również wiedzę z zakresu psychologicznych aspektów oddziaływania na odbiorcę, reklamy jako formy komunikacji społecznej, nauki o komunikowaniu, komunikowania międzynarodowego i międzykulturowego oraz marketingu i PR-u. Ponadto weźmie udział także w zajęciach poświęconych historii mediów, systemowi medialnemu w Polsce oraz etyce dziennikarskiej. Nie zabraknie także zajęć „technicznych” – z fotografii lub technik realizacji telewizyjnej i filmowej oraz z technologii informacyjnej. Absolwent dziennikarstwa powinien bowiem swobodnie korzystać z narzędzi nowych mediów, przede wszystkim z potencjału Internetu.Specjalności – stań się specjalistą!
Studenci dziennikarstwa i komunikacji społecznej mogą z reguły – różnie wygląda to bowiem na poszczególnych uczelniach – wybrać specjalność, w ramach której zgłębiać będą wiedzę na temat pewnych zagadnień. Zazwyczaj mogą wybierać następujące specjalności:- prasowa;- radiowa;- telewizyjna;- reklama i public relations;- dziennikarstwo sportowe;- marketing polityczny;- dziennikarstwo internetowe;- edytorstwo;- komunikacja w biznesie. Wybór specjalności może rzutować na przyszłośść kariery zawodowej. W ramach specjalności przyszli absolwenci zdobywają bowiem doświadczenie (podczas praktyk lub staży) w określonej „branży”, co determinuje dalsze losy ich kariery. Najlepszą metodą na trafny wybór specjalności jest zatem kierowanie się przede wszystkim swoimi zainteresowaniami. Jeżeli marzysz o pracy w radiu, wybór będzie prosty. Podobnie, jeśli chcesz pracować w agencji reklamowej. Możliwości jest wiele!Rekrutacja – co trzeba zdać na maturze?
Poszczególne uczelnie mają różne wymagania rekrutacyjne. Dla przykładu: Uniwersytet Gdański bierze pod uwagę wyniki egzaminów maturalnych z języka polskiego, historii, WOS-u i języka obcego (wyniki przeliczane są wg odpowiedniej wagi). Z kolei Uniwersytet Warmińsko-Mazurski pozostawia kandydatom możliwość wyboru – spośród języka polskiego, języka obcego, matematyki, historii, geografii i WOS-u mogą oni wybrać trzy przedmioty. Osoby, które chciałyby studiować dziennikarstwo i komunikację społeczną na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika, przejdą rekrutację w oparciu o wynik egzaminu maturalnego z dwóch przedmiotów. Pierwszym może być język polski lub język obcy, drugim – historia, historia sztuki, historia muzyki, WOS, wiedza o tańcu, informatyka, matematyka, a nawet... fizyka z astronomią. Progi punktowe na wymienionych uczelniach w 2011 r. wynosiły:Uniwersytet Gdański – 80, 2 punktu;Uniwersytet Warmińsko-Mazurski – 94 punkty;Uniwersytet Mikołaja Kopernika – 44 punkty.Jakie perspektywy zawodowe ma absolwent dziennikarstwa i komunikacji społecznej?
Absolwent kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna ma duże pole do popisu, powinien się jednak liczyć z wcale nie mniejszą konkurencją. Aby studia te przyniosły spodziewany efekt, warto już w trakcie nauki określić swoje zainteresowania i zdobywać doświadczenie. Praktyka czyni mistrza! Za zainteresowaniami powinna stać również wiedza oraz warsztat, dzięki któremu będzie potrafił tę wiedzę przekazać. Dobrze wykształcony absolwent dziennikarstwa i komunikacji społecznej, zorientowany na pracę w wybranym przez siebie medium, z pewnością poradzi sobie z każdą konkurencją. Pracę będzie mógł podjąć między innymi w:- redakcjach prasowych, radiowych i telewizyjnych;- agencjach prasowych;- portalach internetowych;- agencjach reklamowych i copywriterskich;- agencjach marketingowych i PR;- instytucjach kulturalnych oraz miejscach związanych z rozpowszechnianiem informacji.Czy te studia są dla Ciebie?
Jeżeli jesteś osobą ciekawą świata, interesującą się bieżącymi wydarzeniami – politycznymi, kulturalnymi lub sportowymi; jesteś kontaktowy i szybko zjednujesz zaufanie i sympatię rozmówcy; potrafisz ładnie budować wypowiedź i masz „lekkie pióro”; w atrakcyjny, nierzadko innowacyjny sposób, umiesz przedstawić każdy problem; potrafisz prezentować swoje stanowisko i brać udział w dyskusji, a przy tym jesteś dociekliwy, to posiadasz wiele cech i umiejętności przydatnych w pracy dziennikarza.Nie możesz zapominać, że dziennikarstwo to profesja zaufania publicznego – powinieneś mieć świadomość odpowiedzialności, jaka ciąży na przekazywaniu informacji. Rzetelność to podstawa w tym zawodzie. Niewykluczone, że – jako dziennikarz – będziesz spotykał różnych ludzi; w kontaktach z nimi będziesz musiał zachować profesjonalizm i obiektywizm. Niezwykle cenna okaże się także umiejętność pozyskiwania i selekcjonowania informacji. Praca w mediach obarczona jest także ryzykiem dużego stresu – materiał musi być gotowy na czas, w związku z czym należy przestrzegać deadline’ów. Jeżeli brakuje Ci odporności i masz problem z dotrzymywaniem terminów, to praca dziennikarza może kosztować się sporo nerwów. Powinieneś zatem posiadać zdolność pracy pod presją czasu. Red. Barbara Stachnik